Neljännen luentokerran pohjustuksen tuli meille esittämään Päivi Svärd, kasvatustieteen yksikkömme erikoissuunnitelija. Luennon yläotsikkona oli Avoimet oppimisresurssit ja MOOC? Alustuksensa päätteeksi Päivi ohjeisti meidät etsimään tieteellisesti testattua informaatiota aiheesta nimeltä MOOC. Tämä blogiteksti tulee esittelemään yhden tieteellisen artikkelin kyseisestä aiheesta sekä pohdiskelemaan niin artikkelin, Päivin, kuin lähdekirjallisuuden herättelemiä ajatuksia tästä vierasperäisestä kirjainyhdistelmästä. Aluksi kuitenkin pieni avaus itse MOOCista.
Mitäpä MOOC sitten tarkoittaa? Suomea valtaosan ajasta jauhavalle opiskelijalle sana ei herätä minkäänlaisia mielleyhtymiä ennen kuin kirjankombinaation merkityssisältöjä lähdetään avaamaan. MOOC muodostuu englannin sanoista massive, open, online ja course. Vapaasti suomennettuna MOOC on siis lyhenne sanoista massiivinen, avoin, verkko ja kurssi. MAVK ei tosin kuulosta yhtä trendikkäältä kuin pohjoisamerikkalainen serkkunsa, joten pidättäydytään alkuperäisessä.
Massiivinen tai valtava viittaa verkossa tarjolla olevien kurssien osallistujamääriin. Esimerkiksi vuonna 2013 Brittiläisen Kolumbian yliopisto järjesti Coursera-sivustolla MOOCeja, joiden osallistujien lukumäärä vaihteli välillä 25000 ja 190000. Huima määrä! Avoimella tarkoitetaan sen sijaan pääasiallisesti sitä, että verkossa tarjolla oleville kursseille ei ole määriteltyjä ennakkovaatimuksia osallistujille eikä kurssille osallistuminen maksa mitään. Toimiva tietokone tai älylaite sekä internet-yhteys ovat kuitenkin MOOC-kurssille osallistumisen perusedellytys. Voisin kuvitella, että nämä kolme viimeistä pointtia voivat olla myös iso haaste laajamittaiselle avoimuudelle.
Verkko tai online tarkoittaa
oppimisympäristöä, jossa MOOCeja toteutetaan. Kurssit on järjestetty
pääasiallisesti verkossa ja ne perustuvat täysin verkossa tapahtuvaan
oppimiseen. Osallistujat ja opiskeltava materiaali on hajautettu näin ollen verkkoon.
Tosin kuten ryhmämme valitsema artikkelikin osoittaa, yliopistot voivat käyttää
MOOCeja myös osana monimuoto-oppimista, jossa sekoittuu MOOC-ympäristö,
lähiopetus ja niiden ympärille koostetut tieteelliset lukemistot.
Lopuksi C-kirjain edustaa kurssikokonaisuudeksi
rakennettuja oppimisresursseja pitäen sisällään esimerkiksi videoluentoja,
verkkotehtäviä ja –keskusteluja sekä vertaisarviointeja. Suorittamalla
MOOC-kurssin voi saada (usein maksua vastaan) todistuksen käymästään kurssista.
Kenelle MOOC on? Svärdin mukaan MOOCeja
voi suorittaa opiskelun sijaan tai
sen rinnalla. MOOCeja voi hyödyntää valmistautumisena opiskeluun tai kuten
artikkelimme osoittaa integroituna kursseihin. MOOCeja voi harrastaa tai niillä
voi täydentää ammattitaitoa. Svärdin mukaan MOOC käy ihan kaikille.
Lopuksi kiteyttäen: Mikä MOOC siis on?
Wikipedian mukaan se on massiivinen avoin verkkokurssi.
Lähteet:
Svärd, P. 2016. KASSO1 4. Luento Avoimet
oppimisresurssit ja MOOC?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti