keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Digiloikan taustasta ja problematiikasta




Digitalisaatio tapahtuu tässä ja nyt, tässä kontekstissa, jossa elämme, opiskelemme ja teemme työtä. Digitalisaation ilmiö on syntynyt teknologisen kehityksen äärettömän nopean tahdin sivutuotteena, ja muun muassa tämä kehityksen tahti on synnyttänyt digiloikan termin ja ilmiön. Teknologisista laitteista on tullut edullisempia, entistä helppokäyttöisempiä ja näin ollen ne ovat hyödynnettävine ominaisuuksineen yhä useamman tavallisen kansalaisen saavutettavissa. Voidaankin kysyä, miksi emme digiloikkaisi ja voimmeko ylipäätään olla loikkaamatta? Tarkastelu tulee kohdistaa siihen, mitä digiloikalla tarkoitetaan ja mitkä sen taustalla piilevät ajatukset, arvot ja päämäärät ovat. Tässä tekstissä tarkastelen digiloikkaa erityisesti koulutuksen näkökulmasta.
 
Digitalisaation arvo- ja mielipidelatautuneesta luonteesta huolimatta tuskin kukaan voi kiistää sitä, etteikö digitaalisuus olisi tuonut yhteiskuntaamme valtavasti enemmän hyvinvointia, vaurautta, turvallisuutta ja tehokkuuttta. Mikael Jungner korostaa laatimassaan Elinkeinoelämän keskusliiton selvityksessä digitaalisuuden positiivisia puolia ja sen hyötyä Suomen kehitykselle ja kilpailukyvylle. Selvityksessä mainitaan yhdeksän digitalisaation perusperiaatetta, joissa hän painottaa digitalisaation avoimuutta, kansallisesti ohjattua sekä poliittisesti neutraalia luonnetta. Digitalisaatiolle tärkeitä ominaisuuksia ovat myös asiakaslähtöisyys, rohkeasti kokeileminen ja tekeminen yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa. Jungner listaa selvityksessä myös 21 konkreettista toimenpidettä, joilla Suomessa voidaan vauhdittaa digikehitystä. Yksi näistä on tuoda digitaalinen oppimateriaali kouluihin ja yhdistää verkko-oppimisympäristöjen käyttöä perinteiseen opetukseen. Esimerkkinä tästä mainitaan Vantaan kaupunki, joka hankki 16500 tablettitietokonetta kaikille kouluilleen syksyllä 2014.
 
Elinkeinoelämän keskusliiton lisäksi digikehitystä on vauhdittamassa opetus- ja kulttuuriministeriö kärkihankkeillaan. Nykyisen hallituskauden tavoitteena on modernisoida oppimisympäristöt ja ottaa uusi pedagogiikka käyttöön vauhdittamaan oppimistulosten nousua. Osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeessa korostetaan innostavaa oppimista ja Suomesta halutaan tehdä maa, jossa tekee mieli oppia koko ajan uutta. Tavoitteeksi mainitaan myös peruskoulu-uudistus, joka pitää sisällään myös opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen uudistamisen. Hankkeessa ei varsinaisesti tuoda esille konkreettisia keinoja näiden edellä mainittujen muutosten toimeenpanemiseen. Kärkihanke on herättänyt paljon kysymyksiä, huolta ja kritiikkiä kasvatus- ja opetusalalla. Kuinka koulutusta voidaan uudistaa ja kehittää nopealla tahdilla, kun esimerkiksi hallinnosta ja tutkimuksesta leikataan rajusti? Mitä tarkalleen ottaen on tämä uusi pedagogiikka, joka johtaa oppimistulokset nousuun ja tuo digitaalisuuden oppimisympäristöihin? Toivottavasti jotain sellaista, joka ei vain tuo digivälineitä oppimisympäristöihin, vaan myös osaa hyödyntää niitä oppimisen tukemiseen.
 
Julkisen sektorin lisäksi digiloikkaa on johtamassa omalta osaltaan jokainen kasvatus- ja koulutusalan ammattilainen. Koulutusinstituutioiden johtajilla on merkittävä rooli teknologian hyödyntämisessä ja siihen liittyvän asenneilmapiirin luomisessa. Teknologian hyödyntäminen lähtee johdon aloitteesta ja sitoutuneisuudesta muun muassa erilaisiin projekteihin, kehittämishankkeisiin ja täydennyskoulutuksen järjestämiseen. Laadukkaalle ja vaikuttavalle tieto- ja viestintätekniikan pedagogiseen käyttöön keskittyvälle täydennyskoulutukselle on suuri kysyntä ja tähän kysyntään tulisi etenkin yliopistojen vastata.
 
OAJ:n selvitysten mukaan opettajien asenne digitalisoitumiseen on tutkitusti myönteinen. Digiloikkaa hidastaa kuitenkin sen erittäin epätasainen tahti eri koulutusasteisiin nähden. Myös alueelliset erot teknologian käytössä opetuksessa ja oppimisessa ovat valtavia, mikä johtuu esimerkiksi kuntien osallistumismahdollisuuksista laitehankintoihin ja verkkoyhteyksistä. Massiivisista laitehankinnoista ei ole paljoakaan hyötyä myöskään silloin, kuin verkko kaatuu tai paikallista tukea tieto- ja viestintätekniikan käyttöön ei ole saatavilla tarpeeksi nopeasti. OAJ esittää, että digiloikkaa tulisi ohjata kansallisesti yhteneväisesti, ja jokaisen työnantajan tulisi tarjota opettajalle henkilökohtainen kannettava digityöväline. Koulu ei digiloikkaa sen vauhdikkaammin kuin yksittäinen opettajakaan, ellei hänellä ole käytössään tarvittavia laitteita ja ohjelmia. Työntarjoajan, eli yleensä kunnan tehtävänä on viime kädessä päättää laitteiden ja hankkeiden rahoituksesta ja näin ollen myöskään esimerkiksi kunnan sivistystoimen johtajien täydennyskoulutusta teknologian hyödyntämiseen opetuksessa ei pidä unohtaa.
 
Pelkän digiloikan sijaan olisi ehkä syytä puhua pedagogisesta digiloikasta. Joidenkin tutkimusten mukaan oppilaiden suhtautuminen oppimisteknologian käyttöön on kielteisempää kuin opettajien. Oppilaat hallitsevat mobiililaitteiden viihdekäytön, mutta tarvitaan aivan uudenlaista lähestymistapaa, jotta niiden opetuksellinen ja kasvatuksellinen potentiaali tulisi esiin. Kyky itsesäätelyyn ja oman toiminnan kontrollointiin korostuu teknologialla tuotetuissa oppimisen tilanteissa, sillä oppijalla on enemmän valinnan mahdollisuuksia ja opetus on siirtymässä yhä enemmän opettajakeskeisestä oppilaslähtöiseksi. Näin ollen tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävät oppilaat ja opiskelijatkaan eivät ole digiloikan sivustaseuraajia, vaan myös keskeisessä roolissa määrittelemässä sen askelmerkkejä.
 
Lähteet
 Jungner, M. 2015. Otetaan digiloikka! Suomi digikehityksen kärkeen. Elinkeinoelämän keskusliiton tuottama selvitys. Julkaisu osoitteessa http://ek.fi/wp-content/uploads/Otetaan_digiloikka_net.pdf. Luettu 30.1.2016.


Järvelä, S., Heikkinen. P. & Lehtinen, E. (toim.) 2006. Motivaatio, emootiot ja oppimisen itsesäätely  teknologiaympäristöissä. Teoksessa: Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö. WSOY Oppimateriaalit Oy, 61-64.


 OAJ:n tiedote: Koulujen digiloikka uhkaa tyssätä alkuunsa, 25.11.2015. Luettavissa osoitteessa: http://www.oaj.fi/cs/oaj/Tiedotteet?&contentID=1408912925532&pageName=Koulujen+digiloikka+uhkaa+tyssata+alkuunsa


 OAJ:n Askelmerkit digiloikkaan –julkaisu. OAJ:n julkaisusarja 3:2016. Saatavilla osoitteessa: http://www.oaj.fi/cs/oaj/OAJn%20askelmerkit%20digiloikkaan?resolvetemplatefordevice=true&contentID=1408913244375 


OKM:n tiedote, 4.9.2015. Luettavissa osoitteessa: http://minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2015/09/osaaminen_koulutus.html Luettu 30.1.2016.
Tilaisuuden aineisto: Kärkihanke: Osaaminen ja koulutus. Sanni Grahn-Laasonen, Valtioneuvoston kanslia, 4.9.2015. Luettavissa osoitteessa: http://valtioneuvosto.fi/documents/10184/321857/Osaaminen-ja-koulutus-040915.pdf/78e7f113-c74d-4602-9905-e7089fe5c396 Luettu 30.1.2016.    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti