perjantai 5. helmikuuta 2016

Sulautuva opetus - Blended learning


mtsn:

Käsitteen takana kokemukset verkko-oppimisen ja verkostopohjaisten etäopetusmuotojen sovelluksista.

Korhosen (2016) luennon mukaan Bonk & Graham (2006) määrittelevät sulautuvan oppimisen menetelmäksi, jossa 1) yhdistetään verkko-opetusta ja kontaktiopetusta, 2) yhdistetään teknologioita ja jakelujärjestelmiä ja 3) yhdistetään pedagogia ratkaisuja ja opetustekniikoita.

Sulautuvassa opetuksessa teknologia, lähiopetus ja didaktiset periaatteet sulautuvat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.  Erilaiset opetuspelit ovat hyviä esimerkkejä menetelmän käytännön sovelluksista.


Anna-Maija:

Sulautuva opetus voidaan määrittää yksinkertaisesti lähiopetuksen ja tietoverkkojen välityksellä tapahtuvan opetuksen integraatioksi. Laajemmin sulautettu opetus voidaan katsoa koostuvan verkko-opiskelusta, lähiopetuksesta ja itsenäisestä opiskelusta.

Sulautuvan opetuksen tavoitteet:
1) Opetuksen mahdollistaminen - saavuttaa uusia opiskelijoita sekä ylläpitää yhteyksiä
2) Opetuksen uudistaminen - tietoverkkojen integroiminen osaksi opetusta
3) Opetuskäytäntöjen muuntaminen - verkko-opetuksen ja lähiopetuksen yhdistäminen vastakkainasettelun sijaan

Parhaimmillaan sulautuvassa opetuksessa itse oppimistavoite määrittää sen, mitä oppimismenetelmiä ja teknologisia välineitä käytetään milloinkin, missä tilassa oppiminen tapahtuu ja millaisessa ympäristössä toimitaan. Tällöin sulautuva opetus voi tuottaa sellaisen oppimisympäristökokonaisuuden, jossa läsnäolo, teknologia ja opiskeluprosessit sulautuvat pedagogisesti yhteen.

Sulautuva opetus kytkeytyy mielestäni selkeästi konnektivismiin, sillä opetuksen yhtenä tavoitteena on solmia verkostoja, jotka ylläpitävät yhteyttä ja saavuttaa uusia opiskelijoita. Korhonen (2016) kertoi luennollaan, että konnektivissa oppiminen tapahtuu erilaisisa verkoistoissa, jolloin erilaisten verkostojen solmiminen on keskeistä. Sulautuva opetus tapahtuu kuitenkin myös lähiopetuksessa ja itsenäisessä opiskelussa, jolloin sillä on yhteyttä myös sosiaalikulttuuriseen oppimissuuntaan, jossa sosiaalisen ympäristön merkitys on suuri, ja kognititivismiin, jossa oppijan oma aktiivinen rooli on keskeistä. Koska opetus tapahtuu verkko-opiskelusta, lähiopetuksesta ja itsenäisestä opiskelusta, voisin myös ajatella, että sulautuva opetus kytkeytyy myös konstuktivismiin, jossa tieto rakentuu oppijan oman toiminnan tuloksesta. Mitä mieltä te olette?

Lähteet:

Korhonen, V. 2016. 3. Luento. Oppimisteoriat ja pedagoginen ajattelu oppimisympäristöajattelun taustalla? Tampereen yliopisto. 19.1.2016.

Levonen, J., Joutsenvirta, T. & Parikka, R. 16.12.2005. Blended Learning - katsaus sulautuvaan yliopisto-opetukseen. http://blogs.helsinki.fi/piirtoheitin/2005/12/16/sulautus1/

Manninen, J., Burman, A., Koivunen, A., Kuittinen, E., Luukannel, S., Passi, S. & Särkkä, H. 2013. 2. painos. Oppimistatukevat ympäristöt - Johdatus oppimisympäristöajatteluun. Opetushallitus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti