Toinen tieteellinen näkökulma MOOC-kursseihin liittyen löytyy
seuraavasta artikkelista: Hood, N., Littlejohn, A. & Milligan, C.
Context counts: How learners' contexts influence learning in a MOOC.
Computers & Education 91 (2015) 83e91.
Esittelen tutkimuksen toteutusta, taustaa ja tuloksia tiivistetysti.
Tutkimuskysymyksinä olivat: Mitä itseohjautuvia oppimisstrategioita
oppijat käyttävät MOOC-kurssilla? Ja: Miten oppijan senhetkinen rooli vaikuttaa
heidän kykyynsä säädellä oppimistaan MOOC-kurssilla? Kurssi oli Courseran
tarjoama Introduction to Data Science Washingtonin yliopistosta ja sillä oli
noin 50 000 osallistujaa 197 eri maasta. Tutkimuksessa vertailtiin eri
rooleissa olevien ja eri konteksteista tulevien opiskelijoiden
oppimiskäyttäytymistä ja etsittiin eroja näiden väliltä. Tutkimukseen
osallistujat olivat joko tilastotieteen ammattilaisia, valmistautumassa
korkeakoulu-opintoihin, näitä kumpaakin tai eivät kumpaakaan näistä.
Artikkelissa tuodaan alkuun esille huomio siitä, etteivät MOOC-kurssit
ole saaneet perustavanlaatuista vaikutusta aikaan koulutuksessa tai ainakaan
niin nopeasti, kuin alun perin ennustettiin. Juhlalliset puheet MOOC-kurssien
vallankumouksellisesta ja demokratisoivasta vaikutuksesta ovat korvautuneet
lisääntyvällä huolella niiden todellisista vaikutusmahdollisuuksista. Syy tähän
on muun muassa se, että tutkimuksen (Margaryan, Bianco, & Littlejohn,
2015) mukaan
MOOC-kursseilla käytetään edelleen hyvin samankaltaisia menetelmiä, kuin
lähiopetuksessa, lisänä ainoastaan teknologian hyödyntäminen. Kursseilla
painotetaan kurssimateriaalin organisointia ja esittelyä, eikä niinkään uusia
vuorovaikutuksen ja palautteen antamisen mahdollisuuksia suuressa ryhmässä.
Artikkelin mukaan MOOC-ympäristöjen tutkimus onkin tähän asti keskittynyt
pitkälti helposti mitattaviin asioihin, kuten opiskelijoiden edistymiseen,
läsnäoloon ja arvosanoihin, ja näin ollen tutkimusta tulisi suuriin massoihin
keskittymisen sijasta tehdä myös yksilöiden käyttäytymisen eroista. Mahtuuhan
MOOC-kursseille jopa tuhansia erilaisista taustoista tulevia ihmisiä, joilla on
kaikilla omanlaisensa pohjatiedot aiheesta.
MOOC-kursseilla opiskelu vaatii yksilöltä oman oppimisen ohjaamista:
päätöksiä siitä, missä ja miten aikoo oppia ja mihin sisältöön paneutua sekä
mihin aktiviteetteihin osallistua. Tutkimusten mukaan oppijat, jotka ovat
parempia säätelemään oppimistaan, joko muodollisissa tai epämuodollisissa
ympäristöissä, hyödyntävät tehokkaampia oppimistapoja myös verkkoympäristössä.
Kyky säädellä omaa oppimista muokkautuu sekä persoonallis-psykologisista
tekijöistä että ympäristöön liittyvistä tekijöistä. MOOC-oppimisympäristössä
opiskeluun vaikuttavat muun muassa kiinnostus tehtävään, tehokkuus, kyky
hyödyntää useita eri oppimisstrategioita, itsereflektio sekä tyytyväisyys
itseen.
Tutkimus toteutettiin 42 kysymystä sisältävällä survey-tyyppisellä
kyselylomakkeella, joka koostui kolmesta eri osa-alueesta: 17 osaa mittasivat
ennakkoajatuksia, 19 suoritusta ja 6 osaa mittasivat itsereflektiota.
Osa-alueet perustuvat Zimmermanin (2000) itseohjautuvan oppimisen kolmeen
vaiheeseen. 788 opiskelijaa, 79 eri maasta vastasi kyselyyn.
Tulokset
Tulosten perusteella oppijan konteksti ja rooli vaikuttavat
merkittävästi hänen itsesäätelyynsä MOOC-ympäristössä. Sekä tilastotieteen
ammattilaiset että korkeakouluopintoihin valmistautumassa olevat saivat
analyysissa merkittävästi paremmat itsesäätelypisteet kuin kolmannen ryhmän
opiskelijat. Näiden opiskelijoiden parempi itsesäätely mahdollistaa heidän oman
oppimistoimintansa paremman suunnittelun ja säätelyn. Suurin ero oli
ammattilaisten ja kolmannen ryhmän välillä. Kurssin sisältö on voinut vaikuttaa
ammattilaisten korkeisiin pisteisiin. Ammattilaiset ja korkeakouluopintoihin
valmistautuvat arvioivat myös oman suoriutumisensa merkittävästi paremmaksi,
joka tarkoittaa, että he kykenivät yhdistämään paremmin kurssin sisällön omaan
tai tulevaan kontekstiinsa. Korkeakouluopintoihin valmistautumassa olevilla oli
myös merkittävästi parhaimmat pisteet kurssin sisältöihin sisäisesti
motivoitumisessa.
Johtopäätökset
Oppijan kontekstin, roolin ja oppimisen
itsesäätelyn välinen suhde vaikuttaa merkittävästi MOOC-kurssin rakenteeseen ja
kurssilla toimimiseen. Yksilön oppimisen säätely ei ole staattista, vaan
vaihtelee oppimiskontekstin mukaan. Samaan aikaan kun MOOC-kurssit hyödyntävät
perinteisen ja muodollisen korkea-asteen koulutuksen muotoja, ne käyttävät
joustavaa oppimista, joka vaatii yksilöltä kykyä valita miten ja milloin he
osallistuvat kurssiin. MOOC-kurssilla tapahtuvan oppimisen yhdistäminen
todellisen maailman konteksteihin ja oppijoiden omaan elämään saattaa olla
suuressa roolissa oppimisen tukemisessa. Jatkossa tulisikin kiinnittää enemmän
huomiota siihen, miten MOOC-kursseilla voitaisiin tukea kaikkien osallistujien
oppimista heidän taustoistaan riippumatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti