sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Oppimisympäristöjen kehittämistä Oulussa - osa 2

Tämä on jatko aiemmin julkaistulle Oppimisympäristöjen kehittämistä Oulussa - osa 1 -jutulle.

Pääsin viime syksynä vierailemaan sekä Oulun yliopistolla että Oulun normaalikoulun tiloissa. Molemmissa oli otettu jokin tila, jota oli lähdetty kehittämään siten, että se palvelisi paremmin oppimisympäristönä. Lyhyen vierailun pohjalta jäi vaikutelma, että kehittämistä oli tehty kokonaisvaltaisesti.


Oulun normaalikoulu: Ubiko-solu



UBIKO – hankkeen tavoitteena on hankkeen toimijoiden mukaan ollut luoda sellaisia hyviä pedagogisia käytänteitä ja toimintamalleja, joiden avulla koulun toimintakulttuuria ja infrastruktuuria voidaan uudistaa ymmärtävään, taitavaan ja innostavaan oppimiseen.  

Mielenkiintoista hankkeessa oli se, että liikkeelle oli lähdetty yhdestä koulun "solusta" eli neljän luokkahuoneen muodostamasta koulun osasta, ja tavoitteena oli kokeilla eri mahdollisuuksia, joiden pohjalta voitaisiin myöhemmin muokata muitakin koulun tiloja. Tällainen kokeileva ja sopivassa mittakaavassa tapahtuva muutos auttaa varmasti paremman lopputuloksen saamisessa kuin koko koulun tilojen "räjäyttäminen" uuteen uskoon kerralla.




Salfordin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan Älykkäät luokkahuoneet (clever classrooms) ovat sellaisia, joiden kehittämisessä on huomioitu kolme eri osa-aluetta: 
1) Luonnollisuus (Naturalness) - valo, ilmanlaatu, lämpötila, äänenvoimakkuus, yhteys luontoon (koulun piha)
2) Individualisaatio (Individualisation) - joustavuus, omistajuus, luokkien sijainti ja käytävätilat
3) Tarkoituksenmukainen stimulaation taso (Approrioate levels of stimulation) - visuaalinen kompleksisuus, värit

Ainakin tämän lyhyen vierailun pohjalta voisin sanoa, että UBIKO on älykäs luokkahuoneratkaisu. Vaikka kuvissa sisustus näyttää hyvinkin sekavalta, on tiloissa kuitenkin mietitty paikkoja rauhoittumiseen ja itsenäiseen työskentelyyn. Allergiaystävällinen kokolattiamatto sekä ylöspäin heijastetut ledi-valot loivat luokkiin miellyttävän fyysisen ympäristön, jossa kaikkien on miellyttävä työskennellä. UBIKOn kokemusten pohjalta normaalikoulussa tullaankin remontoimaan kaikki koulusolut pikkuhiljaa tämän kaltaisiksi oppimisympäristöiksi.

--
Lisätietoja UBIKOSTA hankkeen sivuilta sekä Oppimaisema-sivuston projektikortista.
University of Salford: Clever Classrooms 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti