Ensimmäisen luennon jälkeen jäin pohtimaan suljetun ja avoimen oppimisympäristön eroa.
Suljetussa oppimisympäristössä tieto ja tavoitteet ovat yleensä ennalta määriteltyjä. Myös oppimisen prosessi on etukäteen suunniteltu ja sidottu tiettyyn aikaan ja paikkaan. Oppimisen tulos näkyy usein siten, että oppija osaa vastata asetettuihin kysymyksiin oikein. Toiminnan perustana on johdettu, kollektiivinen oppimisprosessi. Tällaista oppiminen on valtaosin oman kokemukseni mukaan erilaisissa oppilaitoksissa.
Avoimessa oppimisympäristössä sen sijaan oppijat voivat asettaa aivan omia tavoitteita ja rakentaa tietoa yhteisöllisesti. Avoimuus antaa mahdollisuuden myös omien sisältöjen tuottamiseen ja ennalta määrittelemättömien kysymysten pohdintaan. Avoin oppimisympäristö luo mahdollisuuden emergentille oppimisprosessille.
Täytyi oikein tarkistaa Wikipediasta https://fi.wikipedia.org/wiki/Emergenssi mitä emergenssi tarkoittaa. Vastaukseksi löysin määritelmän, jonka mukaan: emergenssi liittyy olemassaolon systeemeihin, ja tarkoittaa tietystä kokonaisuudesta nousevaa ja syntyvää uutta ilmiötä, ominaisuutta tai toiminnan tasoa. Tämä selvensi hieman asiaa.
Nyt ajattelen, että avoin oppimisympäristö avaa suljettua enemmän mahdollisuuksia jonkin uuden ennakoimattoman tiedon syntymiselle. Kun ei ole tarkkoja rajoja mitä ja miten tulisi oppia, avaa se oven aivan uudentyyppiselle ymmärrykselle todellisuudesta, kuitenkin niin, että ei ole kysen mielivaltaisesta ratkaisusta. Ajatus on innostava, vaikka en vielä oikein pystykään vielä ymmärtämään, mitä tästä sitten seuraisi.
Korhonen, V. (2016.) 1. Luento Johdatus oppimisympäristöajatteluun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti